Mat Beställnings Fliken
Senast uppdaterad: April 28 2016 12:37
Företagsapp har lagt till stora förbättringar när det gäller matbeställnings-funktionen. Nu kan du tex. “bygga/sätta ihop” din egen pizzafunktion, eller något liknande?
Ett enkel förbättring som låter dina användare att välja eller sätta ihop sin egen pizza.
•Olika pizzasåser? Begränsa användaren att bara kunna välja en, eller till och med två!
•Tillåta en kund att kunna lägga till 3x kyckling till sin pizza, men inte 4x?.
•Nu kan du välja din egen text för gamla “”Sök efter plats”-knappen ex: “Beställ nu!”. Men andra ord har du bara 1 arbetsställe så kan dina användare från och med idag klicka på “beställ nu” istället för att först välja arbetsställe.
•Har du bara ett arbetsställe? Kunden behöver inte trycka och välja utan dirigeras direkt till ditt arbetsställe.
•Vill du kunna redigera inköpslistan din kundvagn? Fixat och klart!
•Om en kund beställer leverans men de är utanför leveransradien, kommer de nu att uppmanas att hämta sin beställning på plats
Mat Beställnings Fliken
Senast uppdaterad: Maj 28 2015 12:37
Mat Beställningsfliken är en enkel med väldigt effektiv funktion för restauranger som vill börja kunna ta emot beställningar via sin mobilapp. Välj om du leverera och/eller det gäller avhämtning, om du vill kunna ta betalt med appen eller inte. Du kan anpassa menyn efter det du säljer, lägg till uppsälj som tillbehör mm. Du har fullkontroll.
Hur du gör:
1. Gå till steg 1 FUNKTIONALITET klicka på LÄGG TILL NY APPFLIK
2. Ange ett namn på din app. och välj funktion från nedrullningslisten, samt en passande ikon eller ladda upp en egen bild om du vill. Spara dina ändringar när du är klar. Du kan när som helst gå tillbaka och göra ändringar.
3. Gå till steg 2 INNEHÅLL och klicka på din nya app. Här hittar du allt innehåll i din Mat Beställnings flik/funktion.
Du kan börja med att lägga till saker som går att beställa. Detta gör du genom att klicka på Redigera kategorier och produkter. Har du redan en matshop så kan du intrigera den här istället för att skapa en egen.
Du kan börja med att lägga till saker som går att beställa. Detta gör du genom att klicka på Redigera kategorier och produkter. Har du redan en matshop så kan du intrigera den här istället för att skapa en egen.
4. För dig som ska skapa en matshop. Kan börja med att lägga till kategorier. Klicka på LÄGG TILL NY KATEGORI. Namnge kategorin samt ladda upp en lämplig bild.
- Namn: Namnet på din produkt
- Beskrivning: En kort och säljande beskrivning av din produkt
- Kategori: Välj någon av dina kategorier som du har skapat
- Skattebefriad: Markera denna ruta om din produkt säljs utan moms
- Artikel Pris: Här anger du priset på produkten
- Bild ladda upp en lämplig bild eller ange URL:en för bild
- Ange öppettider
- Ange arbetsställe
- Ange storlek samt pris
- Ange namn på tillägg och pris. Tex säljer du mjukglass kan du skriva de olika "toppings" som man kan köpa till glassen,
Spara dina ändringar när du är klar.
En ny dialogruta öppnas. Fyll i alla uppgifter som:
- Hemsida
- Tidzone
- Epost
- Telefon
- Öppettider (för att kunna beställa)
- Adress
6. Nästa steg är att du fyller i RESTAURANG DETALJER (skrolla ner). Och klicka på Ändra.
En ny dialogruta öppnas
- Epost: Ange den E-post om dina beställningar ska gå till. har du en skrivare med E-post (funkar bäst) sås anger du Eposten som går direkt till skrivaren. Har du ingen skrivare med Epostadress. Rekommenderar vi dig att du öppnar upp en separat E-post (matbestallning@gmail.com). Har du en surfplatta eller telefon kan du koppla dem till en skrivare genom en app som heter Eprint. Du kan läsa mer här http://support.hp.com/se-sv/document/c03003502
Har du redan en skrivare kan du ladda ner detta programmet på http://www.automatic-print-email.com/. Ett program som automatiskt skriver ut dina mejl med eller utan bilaga.
Vill du ha hjälp med att sätta upp din printer är det bara att höra av sig.
Du kan även ställa in att din mobil eller surfplatta låter och blinkar när du har fått en beställning/Epost. Den bästa lösningen är om du får dina beställningar printade samt att din enheten låter och blinkar när du får en beställning.
- Äta inne: Markera detta alternativ om du erbjuder dina gäster att kunna äta inne på ditt ställe
- Dagar att beställa i förväg: Här anger du hur många dagar dina kunder måste beställa i förväg vid leverans eller avhämtning.
- Leverans radie: Här anger du i km hur långt borta en person får vara för att göra en leverans beställning .
- Leverans minimum: Här anger du ditt minimum värde i kr som man måste beställa för att du ska leverera.
- Leveransavgift: Här anger hur mycket du tar i leveransavgift
- Skattepliktigt: Markera om det är skattepålägg på dina avgifter.
- Belopp för att frakten ska vara gratis: Ange det belopp som man måste komma upp i för att du ska bjuda på frakten.
- Produktionstid i minuter: Ange hur låg tid det tar för dig att producera det som är beställt. Har du ett café och alla dina mackor tar 3 minuter att göra- Då anger du 3 minuter. De flesta anger 10 minuter här.
- Kortavgift: Här anger du vad det kostar att betala med kort.
Spara ändringar. Du kan när som helst komma tillbaka och göra ändringar om du vill.
Nu går du vidare till nästa sektion, Betalning:
I sektionen betalning anger du följande uppgifter:
- Braintree är den betalningstjänst som vi sammarbetar med. Braintree är en tjänst som ägs av Paypal som är världens största betaltjänst på nätet.
Välj att om Braintree ska vara aktiverat eller inte. Väljer du att aktivera Braintree betalning då måste du ha ett aktivt konto inne på Braintree - Handlar ID (Merchant ID): Här fyller du i ditt Handlar ID från Braintree
- Publik nyckel (Public key): Här anger du Public key som du hittar i inne på Braintree
- Privat nyckel: Här anger du Private key som du hittar inne på ditt Braintree konto
- Kontant: Välj om du tar kontanta pengar eller inte
- Momsdetaljer. Välj om du har moms på dina varor och om du vill att momsen ska vara en fast summa eller räknas ut som procent.
Spara dina ändringar.
5. Nästa steg för dig är att fylla i BESTÄLLNINGSBEKRÄFTELSE E-POST
Det är 2 st typer av mejl som du kan anpassa. Mejlet som kunden får som bekräftelse på sin beställning och mejlet som går till administrationen för bekräftelse av beställningen. Mejlen är på svenska men du kan själv ändra dem till vilket språk som helst.
Börja med att klicka på Ändra-knappen längst till höger. En ny dialogruta öppnas.
- Ämne (rubriken på ditt mejl)
- Meddelande mall. Det som står i blått är det som kommer skickas ut till kund efter en beställning. Den text som står inom {måsvingar} kommer automatisk bytas ut mot relevant text.
- Tillgängliga Orderrader, E-postmallar. Här kan du kopiera och klistra in färdiga orderrader.
Det som står innanför {måsvingarna} byts ut automatiskt mot relevant text.
6. Skrivare: Nästa steg är att lägga till en printer som skriver ut dina beställningar automatiskt.
Lägg till Google Cloud printer om du har ett konto på Google Cloud printer samt en skrivare som kan kopplas upp till Google cloud printer.
Det bästa alternativet för att få sina bokningar automatiskt utskrivna är att köpa en printer som har en egen Epostadress. Då skickas mejlet för varje order/bokning direkt till printern för automatiskt utskrift.
Den printer som vi har hittat som har lägst pris kan du köpa här
Nu är du färdig.
Ps: Nedan hitta du fler instruktionsfilmer.
Ps: Nedan hitta du fler instruktionsfilmer.
Film om hur du ställer in hur långtid det ska ta vid avhämtning:
Hur du gör så att dina kunder kan välj till extra saker som tex. Extra ost till en hamburgare eller pizza.
hp deskjet 693c driverhp deskjet 693c driverhp deskjet 693c driverhp deskjet 693c driverhp deskjet 693c driver
SvaraRadera