måndag 16 november 2015

Reservations fliken

Reservationsfliken

Senast uppdaterad: Nov 05, 2015 11:12

Läs den senaste uppdateringen som gordes den 18 november 

http://mobileappco.desk.com/customer/portal/articles/2117235


Intro film:



Steg 1: Hur du lägger till funktionen Reservation. 


Steg 2. Innehåll Reservation 




Reservations fliken är är en jättebra funktion för restauranger, skönhetssalonger, massörer, kontor, frisörer, tandläkare mm. 

Använd detta inbyggda bokningssystem. Användarna kan reservera tider för olika tjänster, och fylla din kalender utan att du behöver ta emot varken samtal eller svara på en massa E-postmeddelanden

Denna funktion låter dig också: 

  • Implementerar en avgift som dina användare betalar i förväg. Har du tex. en kiropraktorklinik har vi märkt att de patienter som har bokat och betalat för sin kommande behandling. Inte är lika benägna att missa sin inbokade tid än någon som bara har bokat en tid men ej betalat någonting. 
  • Hantera dina bokningar med hjälp av en snygg och användarvänlig inbyggd kalender. 
  • Få notifikationer till din Epost när en bokning har blivit gjord.
  • Ge dina användare ett enkelt verktyg för att hantera sina bokningar
  • Boka in fler klienter för att uppmuntra till fler återkommande besök.
Hur du gör

1. I steg 1 (Funktionalitet), klicka på LÄGG TILL NY APPFLIK


2. Ange namn på din nya flik/funktion. Välj funktionen Reservation från rullningslisten. Välj en passande ikon eller ladda upp din egen. Du kan när du vill komma tillbaka och ändra denna information.  



3. Gå till steg 2 "innehåll" och klicka på din nya flik/funktion. Här hittar du allt innehåll för din bokningsfunktion. Använder du någon av bokningsfunktionerna från våra samarbetspartners så kan du enkelt intrigera deras system. Klicka på ändra och ange din URL till ditt befintliga bokningssytem.  

Ska du skapa ett bokningssystem klickar du på på "ändra" under rubriken Anpassa.



Ett nytt pop-upp-fönster öppnas. Här klickar du på den gröna knappen: Lägg till ny tjänst. 



Ett nytt pop-upp-fönster öppnas upp. Här anger du information om tjänsten som går att boka.

Ange all information under rubriken Ta reda på mer. Det är denna information som dina användare kommer att se när de vill veta mer om tjänsten.

Fyll i följande: 

  1. Namn på tjänst: Vad är det för tjänst man kan boka. Massage, klippning, rådgivning etc. 
  2. Pris: Ange pris. Priset är i svenska kronor även om det är ett $ som visas. 
  3. Reservationsavgift: Den avgift du tar ut i förväg för en bokning. Ange i kr eller i procent. 
  4. Max service: Här anger du hur många av dina erbjudna tjänster som du kan leverera samtidigt. Jobbar du tex. som massör och inte har några anställda kan du tex. endast ta emot en klient under varje uppbokat pass. Ang. 0 om du kan ta emot hur många klinter som helst för varje bokat pass. 
  5. Längd: Här anger du hur lång tid det tar
  6. Bild: Ladda upp en miniatyrbild 140x140. Eller Ang. bildens URL
  7. Tillgänglighet: Här anger du på vilken tid på dygnet som du kan leverera din tjänst. 
  8. Spara dina ändringar.  




4.  Nästa steg är att ladda upp bild för sidhuvud
Bild för telefon 640x264 px
Bild för surfplatta. 1536x634 px


5. Bakgrundsbild: Ladda upp bakgrundsbilder
för surfplatta och telefon. Du kan välja om du vill använda samma bild för surfplattan som du använde för telefon. 
6. Arbetsställe information: Här fyller du i information om ditt arbetsställe: 
  • Namn: Namn på ditt företag
  • Beskrivning: Beskrivning av ditt företag
  • Admin E-post: Ange de Epost adress som bokningarna ska skickat till
  • Valuta: Ange valutan du tar betalt i
  • Max antal tjänster per inbokat pass: Antal tjänster som du kan leverera under ett pass
  • Tjänsten är tillgänglig: Ange här tiderna för när du kan leverera dina tjänster
  • Blockerat datum: Ange de datum då tjänsten inte är tillgänglig samt en beskrivning varför
Spara dina ändringar. 






7. Betalning: 

Klick på ändra och ett nytt pop-upp-fönster kommer öppna upp sig. Här anger du uppgifter för att ta emot betalning via Braintree och/eller för att ta emot kontant betalning. 

Uppgifter som:
  • Handlar ID (Merchant ID)
  • Braintree public nyckel
  • Privat nyckel
Hittar du inne på ditt braintree konto, se bilder nedan för var du hittar dem.








Hur du hittar du dina Uppgifter på Braintree:


  • Handlar ID (Merchant ID)
  • Braintree public nyckel
  • Privat nyckel
Inne på ditt braintree konto
  

8. Plats(er)
Här anger du de platser som är kopplade till dina tjänster. Du kan enkelt lägga till hur många platser du vill. 

Ska du lägga till fler platser (arbetsställen) då klickar du på LÄGG TILL NY PLATS. En ny dialogruta öppnar upp.

Fyll i följande uppgifter:

  • Adress Sektion 1: Här anger titel eller namn på den plats som ska lägga till. 
  • Adress Sektion 2: Om titeln/namnet på den plats du ska lägga till är väldigt långt eller består av 2 delar. Då kan du ange det här i Adress Sektion 2
  • Klicka för att redigera din plats: Klicka på kartan för att ange adress
  • Adress: Ange adressen för arbetsstället 
  • Latitud: Ange koordinat istället för adressen
  • Longitud: Ange koordinat istället för adressen
  • Avstånd typ: Ange om du ska visa avstånd i mil eller km
  • Hemsida: Ange din hemsidas URL
  • Tidzone: Ange tidzone
  • Epost: Ange din Epost
  • Telefon: Skriv in ditt telefonnummer














9. Printer(s): 

Lägg till Google Cloud printer om du har ett konto på Google Cloud printer samt en skrivare som kan kopplas upp till Google cloud printer. 

Det bästa alternativet för att få sina bokningar automatiskt utskrivna är att köpa en printer som har en egen Epostadress. Då skickas mejlet för varje order/bokning direkt till printern för automatiskt utskrift.

Den printer som vi har hittat som har lägst pris kan du köpa här

En bra och billig printer för automatisk utskrivning av ordrar eller bokningar


10. E-post för bekräftelse för reservation: 
Här kan du ändra på de bekräftelsemallar som går ut till dig och användarna vi E-post. Klicka på ändra. 

En nytt pop-upp-fönster öppnas upp: E-post för bekräftelse för reservation 

Fyll i följande uppgifter under varje rubrik: 

(Alla mallar är redan färdiga att använda, men du kan göra ändringar  och anpassa dem ytterligare efter dina behov om du anser att det behövs).

  • Användare bekräftelse: Bokningsbekräftelse som skickat till användarna
  • Användare avbryt bekräftelse: Bekräftelsemejl som användaren får för avbokad order/bokning
  • Reservation gjord av admin: Reservation gjord av företaget
  • Reservation avbruten av admin: Reservation avbruten av företaget
  • Utsriftsmall: Skriv ut färdig utskriftsmall
  • Anpassa namn på betalningsmetod: Är kan du fylla i valfritt ord i fältet för betalningsmetod. Istället för kontanter kanske du vill kalla det för cash : ) 





Nu är du klar. Och som vanligt har du några frågor eller vill du ha hjälp att sätta upp funktionen är det bara att höra av sig. 

Ha det bra.

Paul
0739573701
foretagsapp@gmail.com 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar