torsdag 29 oktober 2015

Epost Formulär

Epost Formulär


Senast upptaderad: Juni 25, 2015 08:50




Epost formuläret är en jättebra lösning för att samla in sina kunders omdömen, ta emot bokningar, reservationer. och för att samla in info om sina kunder. Du väljer själv vilka fält du vill ha med i formuläret. Anpassa formuläret så att det möter dina behov.  

Ett annat alternativ till vårt Epost formulär är att du integrerar ett Epost formulär från WuFoo. De har fler valmöjligheter än vårt formulär. 



Hur du gör:

1. Gå till Steg 1 Funktionalitet och klicka på LÄGG TILL NY APPFLIK. 

2. Ange en titel till din nya app. Välj en ikon eller ladda upp en egen. klicka på spara ändringar. 





3. Gå till steg 3 INNEHÅLL



4. Klicka på LÄGG TILL ANPASSAT FÄLT


5. Ett pop-up redigeringsfönstret visas. Börja med att fylla i fältegenskaper, där kan du styra formulärets huvudinställningar.

  • Skicka till: Ange den e-postadress du vill att mejlen ska gå till.
  • Ämne: Här ange du ämnet för mejlet som du kommer ta emot. Tex. bordbokning. Detta kommer nämligen du se i din inkorg när dina användare skickar i väg et mejl. på detta sätt vet du vad det rör sig om innan du ens öppnat mejlet
  • Formulär rubrik: Här anger du rubriken för formuläret. Alltså själva namnet. En formulär som är till för att boka bord på en restaurang. Kan ju heta Bordsbokning
  • Beskrivning: Här anger du syftet med formuläret. Var specifik så att användaren förstår vad de ska skriva.
    Du kan tex. skriva: - Här kan du ange vad det är du vill beställa. Vänligen var så specifik som möjligt och glöm inte att det ingår dryck i alla matbeställningar.  
  • Meddelande för att lyckades: Här anger du den text som dina användare ser om användaren lyckades med att skicka iväg mejlet. Tex. kan du skriva:Lyckades! Ditt mejl har skickats!
  • Felmeddelande: Här anger du den text som dina användare ser om de inte lyckade med att skicka iväg mejlet.
    Du kan tex. skriva: -Du har inte fyllt upp obligatoriska fält. Kontrollera dina uppgifter igen.
  • Etikett på skicka knapp: Här anger du vad det ska stå på den knapp som användaren måste klicka på för att mejlet ska gå iväg. Du kan tex. döpa den till "Skicka".  
  • Bakåtknapp Etikett: Här anger du namnet på den knapp som användaren måste klicka på om han eller hon vill backa. 






6. Nästa steg är att du ska lägga till ett fält. Klicka på lägg till fält. När du har valt sektionen lägg till fält är det bara att klicka på det fält som du vill lägga till. Du kan se hur formuläret ser ut i förvisningsverktyget till vänster. Fortsätt med att lägg till fält tills du är nöjd



Du kan när som helst ta bort fält, genom att föra muspekaren över fältet och klicka på minus symbolen som dyker upp.




7. Anpassa din fältens inställningar genom att klicka på dem i förvisningsverktyget till vänster. Varje fält har olika egenskaper som du ska fylla i. Var noga och systematisk när du fyller i de olika egenskaperna för varje fält. 
Se exempel nedan där vi fyller i namn på "Namn-Fältet".

när du är klar med ett fält är det bara att systematiskt gå igenom de andra fälten.





8. När du är klar med de olika fälten är det bara klicka på spara för att spara dina ändringar.

9. När du har sparat dina ändringar kan du gå tillbaka till huvudfliken (Epost Formulär). Du kommer att se ditt nya formulär. Med olika klickknappar som:



Knappen Anteckningar, här hittar du alla inskickade mejl, du kan dessutom på ett enkelt sätt ladda ner all information i csv-format.



Som vanligt kan du göra allting själv eller kontakta oss så hjälper vi dig. 

Mvh

Paul 
0739573701
info@foretagsapp.nu
www.Företagsapp.nu

10. Vill du veta hur du byter tema på ditt formulär får du nöja dig med vår engelska förklaring så länge  : ) 





11. Begin with the Header, Body, Hint section.
  • Header: Select a header color using the Background Color palette, or upload/link to a header image. To upload an image, click Browse, select a photo file, and then click Upload. A hosted image URL will be created in the Background Image field. If you wish to delete the image, remove the URL from the field and click Apply.



  • Content: Select a background color for the form.



  • Hint: Select a font, background color, and font color for the hints that will pop up to instruct users on completing the fields.


12. Move onto Labels. Select fonts and colors for the rest of the text on your form.




13. Finally, move onto Elements to adjust the fonts & colors for the Active Line (whatever field the user is on), Input Fields, and Submit Button. Click Save Theme Settings when you're done!




14. You're finished with your form! Now you can return back to the tab to preview your form, check on your stats, and view user submissions regularly. Remember, submissions will also be sent to the email address you input in the Field Properties section.





15. Click the ENTRIES button from the dashboard to view all submissions. From here you can click the Download button to get a CSV file of all your entries.