måndag 2 november 2015

Mobilshop

Mobilshop

Senast uppdaterad, 2015 12:37


Funktionen Mobilshop är ett  enkelt sätt för dig att börja sälja varor eller tjänster  och tjäna pengar med hjälp 
av appen. 

Du kan enkelt skapa och anpassa din egen shop. Har du redan en webshop med Magento eller Shopify då kan du enkelt intrigera dem med några få klick. 

Hur du gör:



1. Gå till steg 2 FUNKTIONALITET och klicka på LÄGG TILL NY APPFLIK


2. Ange en titel på fliken/funktionen. Välj funktionen Mobilshop från rullningslisten och välj en passande ikon eller ladda upp en egen bild (du kan alltid komma tillbaka och göra ändringar senare om du vill).





3. Gå till steg 3 INNEHÅLL. Klicka på din nya flik/funktion. Nu kan du antingen intrigera din befintliga webshop eller skapa en anpassad shop. Men innan du gör detta ska du gå vidare till nästa steg.   



4. Börja med att klicka på Ändra Shop Ägare Information (skrolla ner för att hitta). Här lägger du till dina uppgifter. Klicka på spara när du är klar. 



När du klickar på Ändra öppnas ett nytt pop-upp-fönster där du ska fylla i följande. 




  • Allmän information: Ange namn, typ av varor och en kort beskrivning. I Admin E-post fältet, mata den e-postadressen du vill att beställningarna ska skickas till. (Du har möjlighet att komma tillbaka och att ange plats specifika e-postadresser senare). 
  • Valuta: (SEK för svenska kronor).
  • Minimum Beställning: Ange minimum belopp för att du ska skicka varor. Ang 0 om du inte har något minimum.
  • Belopp För Gratis Frakt: Ange belopp för att frakten ska ingå i priset. 
  • Leveranstid: Dagar för leverans
  • Skatt på Fraktavgift: Ska avgiften för frakt beskattas? Ange Ja eller nej.


5. Gå till fliken betalning 


Fyll i uppgifterna för betalning. 

För att kunna ta emot betalning krävs det att du har ett aktivt Braintree konto. Braintree är en tjänst som levereras av PayPal och är en av om inte den säkraste betalningslösningen som finns idag.

Fyll i alla uppgifter för Braintree,

Välj om du vill aktivera Braintree (måste om du vill kunna ta emot kortbetalningar).

Fyll i Braintree köp ID (du får detta av Braintree).
Fyll i Braintree publik nyckel (du får detta av Braintree).
Fyll i Privat nyckel (du får detta av Braintree).

Fyll i momsdetaljer. välj om momsen är fast eller om den ska räknas ut som %.  

När du är klar med att fylla i uppgifterna för att ta emot betalning klicka på spara ändringar.


​6. Nu kan du börja anpassa BESTÄLLNING BEKRÄFTELSE E-POSTMEDDELANDE.


Det är 2 st typer av mejl som du kan anpassa. Mejlet som kunden får som bekräftelse på sin beställning och mejlet som går till administrationen för bekräftelse av beställningen. Mejlen är på svenska men du kan själv ändra dem till vilket språk som helst.

Börja med att klicka på Ändra-knappen längst till höger. En ny dialogruta öppnas.
  • Ämne (rubriken på ditt mejl)
  • Meddelande mall. Det som står i blått är det som kommer skickas ut till kund efter en beställning. Den text som står inom {måsvingar} kommer automatisk bytas ut mot relevant text.

  • Tillgängliga Orderrader E-postmallar. Här kan du kopiera och klistra in färdiga orderrader.
    Det som står innanför {måsvingarna} byts ut automatiskt mot relevant text. 
Nu kan du göra samma sak de andra två menyerna. Admin kvitto och Beställda Varor Mall. När du är färdig klicka på spara ändringar. 



​6. Nu kan du börja lägga in varor i din shop om du inte redan har en shop hos någon av våra samarbetspartners. 


Du som ska anpassa din egen shop klicka på Redigera kategorier och produkter. En pop-up-fönster kommer öppnas. Börja med att lägga till kategorier. Tex: T-tröjor, Byxor, Skor etc. 
Ladda även upp en passande bild för vald kategori. 

När du har lagt till de kategorier som du vill ha går du vidare till att lägga till produkter. Klicka på lägg till produkter under vald kategori. Ett nytt pop-up-fönster kommer att öppnas. klicka på: Lägg till en ny artikel. 




  • Namn: Namn på din produkt.
  • Beskrivning: Kort beskrivning av din produkt.
  • Aktiv: Om produkten finns i lager eller inte.
  • Kategori: Under vilken kategori som din produkt ska vara listad under. 
  • Skattebefriat: Om din produkt har moms eller inte.
  • Artikel prislista: Pris på produkten.
  • Inventering: Hur många det finns i lager. 
  • Bild: Ladda upp en relevant bild på din produkt.
  • Primärbild: Välj bild som du vill ska synas först
  • Dra och släpp för att ändra om: Ändra ordningen på dina bilder
  • Storlek: Ang storlek om det finns någon olika storlekar. Detta fält kan du även använda om det finns olika färger. 
  • Pris: Ange pris.
  • Namn på tillägg: Ange om du har något som kan kan köpa till extra med denna produkt. Säljer du tex. Skor kanske man kan välja till extra skosulor eller någonting liknande. 
  • Avgifter: Pris för tillägg. 


Klicka på spara ändringar när du är klar.


7. Nu ska du lägga till skrivare. Klicka på LÄGG TILL NY SKRIVARE. eller välj att ansluta din Google skrivare.

Och som vanligt, antingen gör du allt själv eller så låter du oss på företagsapp göra det åt dig.

www.Företagapp.nu
foretagsapp@gmail.com
0739 57 73 01